Waarom worden steeds meer IT-taken uitbesteed naar Oost-Europa?

 

“Leer, leer, leer…,” met deze leuze startte Lenin na de communistische machtsovername van 1917 een grootschalig onderwijsprogramma. Hoogopgeleide werknemers met lage loonlasten en nabijheid zorgen ervoor dat Oost-Europa steeds aantrekkelijker wordt voor West-Europese IT-bedrijven

 

Onderwijs

In 1920 schreef Lenin: “Landbouw en de industrie moeten gereorganiseerd worden op een moderne technologische basis en elektrificatie is daarbij het eerste doel. Dit moet onderwezen worden aan de gehele opgroeiende generatie van de werkende klasse.” Hoewel het onderwijs in de Sovjet-Unie vaak een te sterk ideologisch accent kreeg, legde het onderwijs van toen toch een basis voor een hoge interesse in technologie nu. Nog steeds leveren de universiteiten van landen die onder Sovjet-invloed stonden hoogtechnologische profielen af.

In de Westerse landen heerst er een steeds nijpender tekort aan dergelijk goed opgeleid IT-personeel. Bovendien maakt de loonkost het ook steeds moeilijker om deze mensen in dienst te nemen en te houden. Er is al langer sprake van offshoring: het uitbesteden van IT-werk naar voornamelijk het Verre Oosten, met India als belangrijkste speler. Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van nearshoring, waarbij werknemers uit Oost-Europa ingezet worden voor West-Europese bedrijven.

Er zijn belangrijke verschillen tussen het werken via nearshoring of via offshoring.

  • Ten eerste is er een groot mentaliteitsverschil. Indische medewerkers zijn erg goed in het snel en kostenefficiënt uitvoeren van eenvoudige of repetitieve taken. In Oost-Europa gaan ze een stap verder en kan men innovatiever werken. Werknemers in Oost-Europa zijn kritischer en denken meer mee met het bedrijf.
  • Een ander belangrijk verschil is het tijdverschil. Nearshore-medewerkers werken meestal in dezelfde tijdzone als de bedrijven die hen in dienst nemen. Dit zorgt ervoor dat ze ten allen tijde bereikbaar zijn en dat men meer kan inspelen op de orde van de dag.
  • Nearshoring is ook veel laagdrempeliger dan offshoring. Vooral kleine of middelgrote ondernemingen vinden het veel comfortabeler om met nearshore medewerkers te werken.

Veiligheid van bedrijfsgegevens

Een ander belangrijk aspect is dat landen in Oost-Europa lid zijn van de Europese Unie. Bijgevolg vallen ze ook onder dezelfde wetgeving rond gegevensbescherming.
De groei van IT outsourcing in Oost-Europa is dan ook spectaculair. In Roemenië komen er jaar na jaar ongeveer 10% IT-specialisten bij. Ook in België laten steeds meer bedrijven IT-werkzaamheden uitvoeren in Oost-Europa.

Milum maakt het werken met nearshore-medewerkers nóg toegankelijker. Bedrijven moeten zelf geen investeringen doen in infrastructuur, noch moeten ze ter plaatse gaan om mensen te rekruteren. Milum regelt alles, wij kennen de wetgeving en hebben alle infrastructuur ter plaatse. Wij zoeken de gemotiveerde medewerker waarnaar u op zoek bent!

 

(Why more businesses are nearshoring in Eastern Europe – http://www.computerweekly.com/feature/Why-more-businesses-are-nearshoring-in-Eastern-Europe)